Mwave news 080805

http://www.microwavenews.com/fromthefield.html#LKped 
Commentary 
From the Field


August 8, 2005 

Money Talks and the WHO Follows 

EPRI, the Electric Power Research Institute, the research arm of the electric utility industry, has lots of money and is not shy about using it to push its agenda.

Today, EPRI is the only source of research funds on power line EMFs in the U.S. In recent times, practically all of EPRI’s money has been devoted to pushing the idea, championed by staffer Rob Kavet, that contact currents —not EMFs— are responsible for the oft-observed increase in childhood leukemia. Kavet may be onto something, but at the moment only Kavet himself and his contractors embrace this hypothesis. 

Actually, there is another: The WHO EMF Project in Geneva. 

EPRI was one of the sponsors of WHO’s workshop on EMF risks to children, held in Istanbul last summer. 

EPRI also paid Leeka Kheifets to prepare a review of the epidemiologic evidence for the EMF-childhood leukemia link. She presented a draft at the meeting; the final paper, “The Sensitivity of Children to Electromagnetic Fields,” appears in the August issue of the journal Pediatrics, which is posted on the Internet. (You can download a complete copy of the Pediatrics paper for free.) 

Most of you will remember that Kheifets was a coconspirator, with Mike Repacholi, in the infamous flip-flop over applying the precautionary principle to EMFs (see MWN, M/A03 and M/J03). After announcing a decision to adopt precautionary policies, they backed off without any explanation for the reversal. 

Before joining Repacholi in Geneva, Kheifets worked at EPRI in California for many years, where she was Kavet’s boss. She now has a position at the University of California, Los Angeles. She continues to do a lot of work for Repacholi.

Kavet’s non-EMF theory gets top billing in both Kheifets’s review paper, and the workshop report. 

Kheifets and Repacholi, as they have done in the past, cast the EMF-childhood leukemia association as still highly uncertain due to the lack of a mechanism. They write: 

“At present there is no experimental evidence that supports the view that [the EMF-childhood leukemia] relationship is causal.” 

What is left out of both papers is the fact that at least six different labs have shown that power-frequency EMFs can break DNA. It’s true, we don’t know how EMFs can do this, but it has been observed experimentally over and over again. 

Kheifets and Repacholi must be aware of the DNA work. 

If EMFs can break DNA, EMFs can certainly play a major role in the etiology of childhood leukemia. But this is an inconvenient fact for both EPRI’s Rob Kavet and WHO’s Mike Repacholi. They have common interests: In addition to both supporting Kheifets, neither wants to endorse precautionary policies to protect children from EMFs. 

Here’s the payoff —from the conclusion of the Pediatrics paper (with some emphasis added): 

For ELF (power-frequency) fields, there is some evidence that exposure to environmental magnetic fields that are relatively high but well below guidance levels is associated with an increase in the risk of childhood leukemia, a very rare disease (even if the risk is doubled, it remains small at 5-8 per 100,000 children per year). Although the evidence is regarded as insufficient to justify more restrictive limits on exposure, the possibility that exposure to ELF magnetic fields increases risk cannot be discounted. For the physician faced with questions from, for example, a couple planning a family and concerned about this issue, or from someone pregnant and occupationally exposed to relatively high ELF magnetic fields, standardized advice is not possible. Instead, physicians could inform their patients of possible risk and advise them to weigh all the advantages and disadvantages of the options available to them (of which EMF reduction is but one consideration). Some simple options include reducing exposure by minimizing the use of certain electrical appliances or changing work practices to increase distance from the source of exposure. People living near overhead power lines should be advised that such proximity is just an indicator of exposure and that homes far away from power lines can have similar or higher fields. 

This may read like it was written at EPRI, but the paper is signed by Kheifets, Repacholi, together with Rick Saunders (on leave from the U.K. Health Protection Agency) and Emilie van Deventer, all affiliated with the EMF project at the World Health Organization. 

How much money does EPRI give the EMF project every year? How much support did EPRI provide for the Istanbul workshop? And how much did Kavet pay his old boss Kheifets for the literature review? We don’t know because Repacholi continues to refuse to open up his books. 

But whatever the cost to EPRI, you can be sure that Kavet’s managers back in Palo Alto, California, are pleased. 

One final footnote: Kheifets was recently hired to serve as a consultant to the California Public Utility Commission (CPUC) to help develop state EMF policies. She will receive approximately $58,000, plus expenses. In her application, she told the presiding administrative law judge that, “I believe that rigorous application of Precautionary Framework to EMF is appropriate.”

Hmmmm....We wonder how we should interpret the word “rigorous.” Actually, it doesn’t matter. It’s doubletalk. The capital “P” and “F” indicate that she is referring to Repacholi’s framework and we know that neither of them has any interest in applying precautionary EMF policies (see the July 5 entry, below). 

When Kheifets applied for the CPUC job, she requested that her personal financial information be kept confidential because its release “would unnecessarily intrude on [her] privacy.” Maybe so, but it would reveal how much EPRI and Repacholi are paying her, while she gives advice —on behalf of the rate-paying public— to California regulators. 

Most surprising of all is that, in his ruling granting her request, the judge noted that not one of the many EMF activist groups in the state of California challenged Kheifets’s application. 


August 5, 2005 

A few more words about the potential health risks to children from mobile phones...

A literature review on the topic by Luc Martens of Belgium’s Ghent University was posted on the Bioelectromagnetics Web site a few days ago. Anyone who doubts how little we know about all this should check it out. 

Not counting the abstract, references and acknowledgments, the review runs just three pages —that’s it. There’s not much to say because we don’t know much. 

Even the relatively long-running controversy over whether children absorb more radiation than adults due to their thinner skulls and whether the radiation penetrates deeper into their heads —sometimes referred to as Salt Lake City vs. Zurich or Gandhi vs. Kuster— remains unresolved (see MWN, N/D01). Or as Martens puts it, “There is still an inconsistency in the literature.”

The fact is that most of the literature on cell phone health risks is inconsistent. Not only don’t we know whether the unlimited use of mobile phones is riskier for children than for adults, we don’t know how great the risk is for adults. 

Regardless of all this uncertainty, U.S. mobile companies, ever hungry for more profits, are now targeting children as young as six. The health issue is so far off the radar screen that in the last week, Time, USA Today and the Wall Street Journal have all run major stories on the selling of kiddie phones. Not one of them even mentioned health concerns. 

Youri Grigoriev of the Institute of Biophysics in Moscow predicted this would happen after Eric van Rongen and the Health Council of the Netherlands’ finding that there is no scientific rationale to limit children’s use of cell phones. 

To be fair, van Rongen is hardly alone. As we have made clear in earlier postings, the World Health Organization (led by Mike Repacholi) and the International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (led by Paolo Vecchia) are similarly more concerned with maintaining scientific integrity than with possible health impacts. 

Here’s how Grigoriev closed his response to van Rongen and the other members of the council: “The resolution of the Health Council of the Netherlands that it ‘sees no reason for recommending limiting the use of mobile phones by children,’ opens the way for aggressive advertisement of a ‘cellular phone for each child’ and the possibility of using cellular phones by children without limit or control.” 

That was last year. This year it has all come to pass. 


August 3, 2005 

WHO’s Repacholi Flip-Flops Again 

Remember this: The next time Mike Repacholi tells you something, it probably means nothing at all. 

A couple of years ago, he advocated precautionary policies for EMFs from power lines and RF radiation from mobile phones, but soon afterwards he backed off, saying it was all a misunderstanding (see MWN, M/A03 and M/J03). 

Now he’s done it again. 

Cell phones are safe and children need take no special precautions—unless they or their parents are concerned —Repacholi advises in a just-released clarification, reaffirming a five-year old policy statement. 

Repacholi sang a different tune when he was in Canada last month for his workshop on setting precautionary policies under uncertainty. That same week (July 9-14), the Toronto Star ran a major series on the controversy over the safety of cell phones, with special emphasis on the possible risks to children. Under the media spotlight, Repacholi, promoted precautionary policies for children’s use of mobile phones.

“With respect to children, WHO recommends that children should use hands-free headsets,” Repacholi told Canadian TV.

“We certainly advocate precautionary measures for children,” Repacholi told the Toronto Star.

“With respect to children, WHO recommends that children should use hands-free headsets” reported ConsumerAffairs.com.

Repacholi would have us believe they all got it wrong. 

Tyler Hamilton, one of the two reporters who wrote the Star series is standing firm. “Repacholi said it in three different forums plus I saw him say it on television,” Hamilton told Microwave News. “He said it to me in a telephone interview, he wrote it to me in an e-mail and I heard him say it at the Ottawa conference.” 

Hamilton forwarded an e-mail Repacholi had sent him a few days before the conference. This is part of what Repacholi wrote: 

“WHO has already said on a number of occasions that children’s exposure should be reduced. However the best way to achieve this is to ask them to use hands-free-kits.” 

In his latest clarification posted on the WHO Web site, Repacholi states that “WHO’s policy on mobile phones, released in 2000, remains intact.” He goes on: “WHO’s International EMF Project does not change its position through media reports, rather policies and recommendations will only be amended in documents through normal WHO information outlets.” 

We beg to differ. 

Mike Repacholi does change his position for media reports. He believes that he can say whatever he wants when under pressure and that he can retract it all later. 


Repacholi and Sound Science 

When asked by a Canadian who is electrosensitive for a response to our July 5 commentary, “Time To Stop the WHO Charade,” here’s part of what Repacholi replied: 

“As you know WHO has built the highest possible reputation in public health matters among the public and governments world wide and the EMF Project will not be deviating from the sound science course that sustains this high esteem, no matter what the pressures from self interest groups or individuals. Louis appeals to people who do not believe in the scientific method for resolving issues. He, like others who are unable to argue a scientific case always claim WHO decisions are industry biased—a completely untrue position.” [our emphasis] 

At the risk of pointing out the obvious, our criticism of WHO’s EMF project has nothing to do with science per se, but how Mike Repacholi sets policies based on the science—both what the science tells us and, just as importantly, what it doesn’t tell us. 

As we noted in the commentary, many national governments have looked at the same body of scientific data and have promoted precautionary policies. These include China, Italy, Switzerland and Russia. In addition, expert panels in England, France, Germany and Russia have issued advisories discouraging children from using mobile phones. 

Perhaps, it is easier for Mike to single us out than to address those who seek to protect the public health of well over a billion people, including the national government of Switzerland, WHO’s host country. 

As we have stated time and time again, the WHO should err on the side of public health, not the interests of the wireless industry. 

We should also highlight Mike’s use of the phrase “sound science.” As Elisa Ong and Stanton Glantz of the University of California, San Francisco, have pointed out, these seemingly unchallengeable words were coined by the tobacco industry and other corporate interests to manipulate public opinion. Here is some of what they wrote in the American Journal of Public Health in November 2001: 

“Public health professionals need to be aware that the ‘sound science’ movement is not an indigenous effort from within the profession to improve the quality of scientific discourse, but reflects sophisticated public relations campaigns controlled by industry executives and lawyers whose aim is to manipulate the standards of scientific proof to serve the corporate interests of their clients.” 

The WHO has long been targeted by the tobacco industry in its continuing efforts to water down control initiatives. Ong and Glantz have also documented the campaign waged against the IARC study on second-hand smoke. 

A detailed report on the tobacco industry’s nefarious activities was released in 2000. At that time, Nature ran an editorial calling for the WHO and other groups to “strengthen their guard against conflicts of interest.”

As we have reported (see MWN, N/D01), a number of the players in the mobile phone controversy have also worked for the tobacco industry —most notably, George Carlo. 

Where does Mike Repacholi fit in to all this? No one will know until he opens up his books and tells us who is paying the bills for the EMF charade that he runs out of the WHO offices in Geneva. 

Once again, we ask: Show us the money, Mike. 

 

